вторник, 26 май 2020 г.

Верушка и войната - Елена Павлова

Снимка - Дария Иванцова

Елена Павлова, 44 г., е автор на книги-игри, няколко „нормални“ книги, и носителка на множество награди от конкурси за къс разказ. Пише предимно в областта на научната фантастика, фентъзито и хоръра. 13-годишна получава първата си награда на конкурс за възрастни – „Човекът, Атомът и Мирът“. През 1995 г. в ИК „Плеяда“ излиза първата ѝ книга-игра.  Пак през 1995 г. излизат и два от трите тома на паранормалния трилър „Файър Лодж“. След 1998 г. има публикации в периодични издания (сп. „Зона Ф“, „Върколак“, „Фентернет“, „Тера Фантастика“ и др.) и през 2002 и 2003 г. взима призове за роман на изд. „Аргус“ („Номад: Самият пъкъл“ и „Светлият боец“), а през 2004 г. публикува фентъзи романа „Сърцето на скиталеца отвъд“. Следват няколко публикации на разкази в сборници и различни награди от конкурси (с пик през 2018 г.), излизат четирите тома на „Пръстенът на нибелунга“ (адаптации по оперите на Вагнер) и два самостоятелни сборника с разкази, а през 2018 г. детската ѝ книга „Камен и Пиратите от 5 Г“ става финалист за наградите на „Перото“.
            (Разказът „Верушка и войната“ междувременно успя да вземе и първа награда в конкурса „Небесни меридиани 2018“ и 3 в редакция на Калин Ненов.)




Верушка и войната[1]

       − Верче? Верушка, сънуваш! Вера!
       В пропастта между кошмара и будуването тя не може да вдиша, да мръдне дори. После Сашо я целува в свивката на шията и топлите му устни изведнъж я освобождават.
       − Ох!
       Вкопчва се в ръката му и го стиска. Ще му направи синини.
       Ослушва се, по навик проверява полилея.
       Нищо.
       Отпуска се, омекнала от облекчение.
       А миналото лято, когато Сашо й разказваше как го люляло земетресение на дванайсетия етаж, тя се притесняваше – нали в Донецк съвсем си нямат такова чудо. Ех, ти да видиш!
       Верушка потрива буза в наболата брада до себе си. Вдъхва мириса на цигари и сапун. Близва ухото на Сашо – халката в него е затоплена от кожата – и не устоява, засмуква крайчето, меко и обло като петльова обичка.
       − Ве-ерче! – измърква Сашо.
       В далечината не кашлят ракетомети. Полилеят не се люлее. Русе не е под обстрел.
       Никога, никъде, никой не може да те подготви за войната. Колкото и да четеш за нея, да я гледаш на кино, да слушаш как я разказват. Да й се прекланяш по паметниците. Тя мисли, че знае, че я познава, че е подготвена. Но, докато хорът на цикадите цвърчи около нея и бризът я милва с морски длани, Верушка стиска телефона си и хем зъзне, хем ще се пръсне.
       − Обстрелват Донецк – повтаря сестра й в слушалката, гласът й, накъсан от вихрушката на смущенията. – Ела си!
       Не иска, не трябва, не бива да се връща. Няма къде да се върне, понеже нейното „къде“ е под обстрел. Тогава още не знае, че това е само началото. Че ще я заболят гърдите от сухите ридания, които я разкъсват в очакване на сълзите.
       Сестра й може да казва, че новият ú познат е гларус. С тези сини очи е лятна афера. Да не залита по него. Но Сашок е този, който я откарва на летището. Стои три часа с нея на опашката пред аквариума на чартърната агенция и я притиска към гърдите си, докато Верушка рови в телефона си, обикаля форуми и сайтове, вкопчва се във всяка прашинка новини.
       Не може да се върне. Не веднага. Няма места за полетите. Нито за автобуса.


       Александыр  − Сашок − я стиска в морските си длани, да не се разпадне докато плаче.
       Никога, никъде, нищо не може да те подготви за ежедневното във войната. Тя се вкоренява като бръшлян, расте и те увива отвсякъде. Крепи те да не се разпаднеш, докато излизаш сутрин на работа и по силата и посоката на тътнежите гадаеш кой квартал обстрелват.
       Бръшлянът те обгръща плътно, докато есента полека преваля в зима и снегът покрива града и артилерийските позиции: смените в отделението са все така дълги, а децата не са спрели да боледуват и пред кабинета е пълно. Идват и за промивки на рани. Ракетните взривове кашлят като пневмония, а стъклата са залепени по диагонал с тиксо, но пак подрънкват в рамките. През повечето време има ток и сигналът на мобилния не прекъсва.
       Махни се! Какво те задържа да не потърсиш работа в Киев, докато уредя сватбата? − пише Сашо. Много документи трябват. Безкрайно трудно е да се извадят по време на войната.
       Далече от нас стрелят − утешава го Верушка.
       Но всъщност ракетните установки са близо; далече е морето и още по-далече – нейният Сашок − на дванайсетия етаж в Русе.
       Никога, никъде, нищо не може да те подготви за менгемето на войната. Всеки ден под обстрел те стиска по-здраво, задушава мислите и прави спасението нередно.
       Менгемето се стяга, докато снегът хрущи под ботушите на минувачите и дъхът замръзва на кристалчета по миглите сутрин на спирката. Ракета улучва междуградски автобус. Между Донецк и Краматорск вече има застава. Доброволци разпределят помощи по домовете на старците, правителството отдавна е спряло да изплаща пенсии. Казват, скелетът на мамута в музея още стои, макар че половината колекция е изгоряла.
       Верушка обикаля акушеро−гинекологичното отделение, където невзривилата се бомба преди малко е стигнала чак до мазето. Цветята на перваза още стоят, а снегът ги посребрява през избитото въпреки тиксото стъкло. Снима ги − поредната троха новини.
       − Как ще се махнеш? − недоумява сестра й по телефона. − Живо предателство!
       − Мъртво дали е по-добре?
       Киев е все по-близо, все по-далеч − горящото летище и умиращият град.
       Зъбите й тракат в автобуса, а гърдите я болят от плач.
       Тя е стъклена Верушка, залепена с тиксо, за да не се строши.
       Никога, нищо и никой не може да те подготви за привикването към войната. Тя е навик, пристрастяване, наркотик − и няма спиране. Телефонът на Верушка помни всички адреси, тя ги обновява десетки пъти на ден. Пред обредната зала показва на Сашо клипче с претърсване на бомбардиран квартал.
       − Това е на съседната переулка − казва.
       − Всичко в апартамента е налепено с листчета, за да учи български по-бързо. Баня, чешма, мия: ръце, очи, зъби; душ. Кухня, кафе машина, печка, фурна, баница. Ръцете й треперят и не може да диша, когато Сашо й крие телефона. На занятия в центъра за чужди езици обновява и обновява, и преглежда за новини, и си слага капки в очите да скрие вкъщи колко е плакала. Градът, музеят, паркът са нереален неживот – реална е войната.
       Нереален не−Сашо споделя леглото й, истинските са у дома – съседите, които се завръщат по време на примирието.


       − Кучка! Защо не си тук? Какво правиш там? − кара се сестра ú в деня на изпита. − Върни се!
       Вера вие и ридае, а Сашок изтръгва телефона от ръцете  и крещи:
       − Мръсница! Вещица!
       − Чого?! − не го разбира на чист украински сестра й.
       − Чудовище!
       Вера му се нахвърля с юмруци.
       Никога, нищо и никой не може да те подготви за вината, която вменява войната. Боевете се ожесточават, токът спира за дълго и телефоните не винаги работят, но Верушка будува цели нощи да обновява; обновява и си пише със Света, с трите деца, ако има сигнал.
       − Света се е върнала, Света си е там − посочва на Сашо. И после: − Днес има много убити.
       Почти не осъзнава, че си е взела изпита и трето връщане пред зловещата комисия няма да има. Пред очите й са детенцето без ръце и крака, на което са спасили едното око. Войникът, чиито родители търсят. Обстрел срива до основи болницата й, не се знае кои колеги са били вътре. Света с децата нощуват в мазето. А тя не е там да зашие раните, да намери майката, да опази болницата. Да трепери в подвала със Света, докато ракетите бухат и сипят мазилка над главите им.
       След работа Сашо я заварва свита на терасата да заглушава риданията си с хавлиена кърпа между зъбите. Показва му безмълвно изкорубена входна врата, зад нея − купчина тухли и керемиди.
       − Къща… къщата ми… − заеква, а нейният Сашок сяда до нея и я люлее в прегръдките си.
       Снимката ú е пратила Света. Същия ден се товари в москвича и си тръгва, но с все децата я връщат от заставата в Дебалцево и цяла нощ под ракетния обстрел си шушукат с Верушка. Накрая сигналът прекъсва с гръм и не се възстановява повече.
       Два дни по-късно, при умерено затишие мъжът на позната от съседната улица търси Света и децата. И ги намира.
       Верушка е стъклена и залепена, но въпреки тиксото се строшава на сол.
       − Верче? Верушка, сънуваш! Вера!
       Верушка вдъхва мириса на цигари и сапун. Потрива буза в наболата брада на Сашо. Близва го по ухото – халката в него е затоплена от кожата – и не устоява, засмуква крайчето, меко и обло като петльова обичка.
       − Верче-е! – измърква Сашо.
       Не му е казала още, но след двете чертички на теста светът е реален и цветен и тя внезапно може да диша с пълни гърди.
       Никога, никъде, никой не може да те подготви, че и войната има край.



[1] Войната в Донбас започва през април 2014 г. ; по данни на ООН до 2017 г. е взела над 35000 жертви (по неофициални данни – значително повече). Всички описани в разказа случки от Донецк са реални.

към страницата

Няма коментари:

Публикуване на коментар