ЦВЕТЕЛИНА ГЕОРГИЕВА
Родена е на 13 юли 1966 г. в град Русе, завършва ВТУ „Св. св. Кирил и Методий“ – бакалавър „Българска филология“, магистър „Българска литература и култура“.
Публикации и книги
От 2008 г. започва да
публикува статии на литературни теми във в. „Нива“,, сътрудничи на в. „Форум“
(2010 – 2017), работила е като пиар на Община Борово (2007 – 2015).
Между 2011 г. до 2013 г. публикува 28
пътеписа в „По-близо. През погледа на пътешественика“
(http://poblizo.com/)
През 2016 г. излиза
от печат първата ѝ книга „Истории от вчера“, в която са събрани статиите,
свързани с историческото и културно наследство на Община Борово, писани в
период от шест години (2010 – 2015).
През 2016 г. във в. „Форум“
излизат „Странджански разкази“.
В началото на 2018 г.
от печат излезе втората ѝ книга „Речено – сторено“, в която авторката разказва
за разцвета в културния живот и за създаването на системата от социалните
услуги на община Борово (2004 – 2015). Цветелина Георгиева определя книгата си
като биографична, но и полемично – есеистична, търсеща ценностите в едно
страшно настояще, което срутва всички авторитети.
Членство в организации:
Основател и член на
„Дамски писателски клуб „Фортуна“, Русе, 2016 г.
Личен блог:
(http://istoriicvetelina.blogspot.bg/)
ОРФЕЙ МЕ ПОВИКА
Август в Русе: жега и задух, но улиците и
пазарите пълни с пенсионери. Пазаруват по хладното, после бързат да се сврат в
апартаментите и да се инсталират пред сериалите. Около университета все още не
се мяркат достатъчно количество млади хора, ваканция е, те са по морето – кои
работят, кои почиват.
Аз за първи път почивам през август. За
първи път от 2004 г. Хубаво време беше, чудесно е да работиш, когато целият
свят почива. Но тези години свършиха отдавна. Понеже съм отпускарка и аз ходя
по пазарите. Купувам си праскови, едри сочни праскови – като ги захапеш, по
брадичката ти потича лепкав сок. Много обичам праскови!
Августовското безделие ме кара да мисля,
че трябваше да напиша разказ за конкурса „Русе – град на мостове“, който нашият
клуб „Фортуна“ организира. Жалко, че срокът изтече на 31 юли.
Не ми се пишеше през
юли. През юли съм свикнала да почивам и вдъхновението ми почива. Много рядко ще
ме тормози точно през юли нещо да сътворя. И то е свикнало е през юли да е в
отпуск. Като дойде август, обаче си знае работата. Казва: Хайде, Цветелина, не дреми! Вземи напиши нещо!
Днес си взех новите очила, това е добър
стимул да започна да пиша. Едва се довлякох до вкъщи, жегата е фул, а те вместо
да ми проясняват погледа, съвсем ми въртят главата в разнообразни посоки. Обаче
вдъхновението ме ръчка и вика: „Пиши за Русе, пиши за Русе“.
Ама как да пиша, толкова е горещо, че в
ума ми са: вентилатор, климатик, студена диня, студен душ, студена бира и пак
отначало.
„Пиши, не ме интересува! Август е, време е
за работа.“
Когато вдъхновението ти говори, трябва да го слушаш, защото може един ден изобщо да не ти проговори. Седнах на компютъра с новите очила и се опитах да фокусирам екрана. Нели ми пише нещо в чата, обаче аз я напъждам: чакай, сега имам работа, пиша. Лъжа я, но не ми е съвестно, защото, като не искам да си чатим, ѝ казвам, че пиша нещо. Нели уважава вдъхновението и ме оставя на мира.
Разказ
Август в Русе: жега и пек, и задух, и ти
се иска да стоиш все около Дунава. Оттам може да съзерцаваш моста, който трябва
да те вдъхнови за разказ. Защо пък точно
този мост трябва да ме вдъхнови за разказ? Той е напълно депоетизиран от
дупки, задръствания, опашки от тирове, недоволни граждани, румънци, които
прииждат, за да фучат по скапаните ни пътища с модерните си коли. Как от тази
проза да съчиниш разказ за мостове, за любов, раздели, събирания, послания и
други романтико-драматични сюжети. Ох, добре, почвам разказа, с това, което
имам!
Август в Русе: пек, жега и задух. Мечтая
си за Родопите!
Ще кажете: Защо за Родопите, нали най-много обичаш Странджа. Не знам защо, там
ме води вдъхновението. Шепне ми: Там има
прохлада, забележителности, зелени гори, качамак, пататник, родопска мелба,
реки, до които може да отбиеш от пътя и да си натопиш краката, както едно време
на село; пещери – в тях е доказано хладно и през лятото. И сюжети, сюжети,
сюжети! Само трябва да гребеш с пълни шепи!
Ако Нели ме пита защо пиша за Родопите, ще
кажа: Орфей ме повика!
В Родопите има
романтични мостове. То и в Русе има един романтичен мост, Витият, но аз съм
живяла тридесет години извън града и някак си не чувствам романтиката му, нямам
спомени с него от детството и затова не мога да го
видя в центъра на сюжет. Затова пиша
за Дяволския мост на любимата ми Арда. Колкото и да се опитват да го направят
туристическа дестинация,
не могат, до него се стига трудно, само по екопътека от село Гълъбово. А едно
време бил важен мост, свързвал
Беломорието с Тракия. По него препускал животът, затова и за съграждането му е
дадена кръвна жертва.
Легендата нахлува в ума ми и върти
пред късогледо-далекогледите ми очи, пременени в нови очила, майстори, зли
сили, вградени невести. И сюжетът си го бива, любов, обаче истински драматична
и романтична, за истинска раздяла, с път към вечността. Дяволският мост – път
към вечността! Знам, че сюжетът вероятно е трансформиран стар мит. Това сега е
без значение. Важен е мостът като знак за силата на духа и любовта. Древният
майстор приел облога, чиято жена най-рано дойде да стане зян, за да им трае
строежът. Представям си как се е прибрал изтощен от тежкия ден и тъжните мисли,
но не казал на любимата си жена да не идва на строежа. Казал ѝ да дойде, нали
облог имало, облог между майстори, мъже, братя. Заръчал ѝ само десетина неща да
свърши, че дано се забави.
И ето ти вечна
развръзка на сюжетите в нашата древна страна. Любимата жена на почтения майстор
освен хубава, била пъргава и работна, Струна невяста. Станала рано, свършила
всички онези заръки и отишла на строежа. И станала зян. Вградили я деверите,
които предупредили жените си да не идват изобщо. И мъжът и я вграждал,
представям си какво е било в сърцето му, каква раздираща болка, страх и скръб.
И днес е така – облогът, демек
дадената дума, не чини и грош, а най-доброто сред човеците зян става. Само не
знам дали става темел. Защото невястата станала зян, ама станала темел. Злата
сила не могла повече да събори моста. Майчицата била Струна и само тихом се
молила да ѝ оставят едно прозорче да си кърми оттам малкото дете.
Лошо го разказах аз този фолклорен
сюжет, с прозаични дълги изречения не се разказва древен мит. Трябва майстор да
го пее, а песента да разказва в стихове, просто и жално. Жално! Тази дума
използва нашия народ.
Затова като чуя тези митични сюжети,
все си мисля за Орфей, виждам го седнал на високо, на скала в родната планина
пее такива песни за истинска любов, истински дела, истинска скръб и радост. И
аз като аргонавтите чувам песента му и стягам куфарите към поредния мит, към
поредната легенда, към поредната чудна гледка на родното. Затова и през три –
четири месеца ходя в Родопите. А всяка свободна минута и всеки свободен лев
харча по пътищата.
Пътища, пътища,
пътища и по тях мостове. Мостове, които събират и мостове, които разделят,
родна земя изтъкана от легенди за съдбовна предопределеност и съдбовни дела.
Не се уморих да гоня миналото!
Настоящето: проза, дупки, стачки, колони
от тирове. Но пътувам, пътувам, връщам се в родния град. Русе е град до река и
до мост, Русе е път към мост. Мостът е път към далечните чужди земи. Много хора
пътуват по него, за да стигнат до тях. Тях ги викат чуждите и непознати земи.
И гурбетчиите пътуват по моста. Гурбетът –
този вечен български маршрут, по който пътува половината страна. Колко много
Струни невести и майстори сред тях! Но не остават в родната земя, зян стават,
темел не стават. Трудно е да провидиш романтика във всичко това.
Но пък днес никой никъде никого не
вгражда, а Струните невести и майсторите, поработят, поработят и се върнат. И
Русе е първата крачка на родна земя. Град до река, до мост. Я вижте това лято
колко много хора си бяха дошли от гурбет. Цяло лято градът беше пълен,
магазините пълни, опашки във фризьорските салони. Обичайна лятна проза.
А в България все още живеят такива като
мен, около и над 50-те, с късогледо-далекогледи очи. Обикалят из родната земя.
И тях или Орфей ги вика, или Русе ги вика. Идват в Русе, град до река, до мост,
виждат го романтичен с красивите сгради, с историята за Калиопа и Мидхат паша.
Искат да видят градска култура, финес, римски развалини да научат защо е градът
на първите неща. И да попътуват по голямата бяла река с корабче и да си
направят селфи под Дунав мост. Да се снимат на Вития мост.
Чудя се дали след незапомнени времена
Дунав мост ще оцелее, то че Витият ще го съборят, вече е ясно. Но дали Дунав
мост ще оцелее като Дяволския и дали съвременните пътища тогава ще лазят по
други места, а до него ще води само една екопътека. И дали за него ще се
разказват легенди. Защото миналото е това, което ражда романтиката. Настоящето
е проза, става романтично, като стане минало.
Край на разказа
Затова, докато мостовете в Русе си стоят,
елате да ги видите. Може пък вие да намирате настоящето вдъхновяващо, може тук
да ви хрумне сюжет за съдбовна любов, среща или раздяла.
Обаче гледайте да не е през август!
В Русе през август е така: жега, пазар, пенсионери, гурбетчии, пълни фризьорски салони и лепкав сочен дъх на зрели праскови. О, и костилката се дели, стават за компоти!
Няма коментари:
Публикуване на коментар