Първият роман на
Роберта се казва „Най-добрият крадец“, започнат е когато тя е на 6, и е общо 12
страници от ученическа тетрадка. През следващите 20 години Роберта пише
трийсетина стихотворения, главно на английски, и тук-таме прави по някой опит
за разказ. През 2016 тя публикува
първия си разказ на български език в списание „Дракус“. През останалото време
Роберта преподава английски като чужд език в Малта, пише магистърска дипломна
работа за българите в Малта и техния английски, превежда разкази от български
на английски, редактира всичко от фентъзи книги до дипломни работи, и от време
на време спи.
Любимите ѝ неща са книги, котки,
картофи (пържени), кебапчета и карамфили.
Автобусът
Автобусите ни като
цяло са нещото, от което се оплакваме най-много, а пък са си доста прилични.
Всъщност даже са добри, като изключим пословичната им неточност: имат студен климатик
през лятото (даже шал трябва понякога!) и свястно отопление
през зимата, имат достатъчно седалки, някои от които са единични, за такива
антисоциални като мен, а и маршрутите им са достатъчно разнообразни да покриват
целия град.
И така един ден си
пътувам аз към къщи от най-далечния плаж с един от последните автобуси за деня.
Автобусът е полупразен и единствен по този маршрут, особено по това време. На
един завой предните гуми на автобуса неочаквано хлътват в огромна дупка. Правостоящи
няма, но пълните със зеленчуци торби на една жена се разпиляват, а един тинейджър
си изтървава
скъпия смарт телефон. Толкова силно се тръсваме, че
пластмасовите цифри на автобуса се разпиляват от старомодното светлинно табло и
един мъж на шейсетина почва да се надига от най-предната седалка, за да
помогне, но докато все още завърта кормилото, шофьорът вече се е навел, грабва
пластините и ги натиква обратно на място. Вдигам един патладжан и го подавам на
жената с чантите. Тя ми благодари и хваща найлоновите дръжки по-здраво.
Тинейджърът събира телефонните чаркове и започва да ги сглобява.
Продължаваме да
пътуваме. Минава известно време без да спираме – никой по спирките не мята на
нашото возило, въпреки че 75 е една от най-често ползваните линии по този
маршрут и е вече тъмно навън. От следващата спирка най-накрая ни мятват и
шофьора спира с вой на спирачки.
−Извинете, за къде карате, че тази линия не ми е позната.
−За центъра, седнете
– сдъвква шофьорът, поглеждайки си телефона набързо.
−А добре, - и жената подава петдесетцентова монета за
билет. – А откъде нормално минавате?
− Е как откъде, - почва да се нерви мъжът. – Винаги по този маршрут.
Жената сяда леко
смутена, но се отказва да задава повече въпроси. Навън вече е напълно тъмно и
светят само златисти улични лампи. Стигаме следващата спирка, откъдето пак ни
махват, но малко несигурно. Спираме.
− Извинете, за центъра ли сте? – чува се тънък глас, докато една дребна
възрастна женица бавно качва стръмните стъпала.
− Да. Сядайте.
− А тъй ли? Че не е ли само 75 за центъра?
− Да. Сядайте.
- Ама вие сте 57!
Шофьорът се обръща
назад към питащата и я поглежда с интерес.
− Седемдесет и пета съм. Седемдесет и пета. – натъртва той. – Сядайте.
− Ама отпред пише друго!
Шофьорът най-накрая
се навежда напред да провери цифрите на светлинното табло, които явно е
разменил по време на разправата си с голямата дупка, в която паднахме преди
няколко спирки. Кимва на себе си с разбиране и започва да обяснява, без да
поправи светлинното табло.
− Грешка. Цифрите бяха паднали. Няма значение. За къде сте?
− Ами прибирам се.
− Къде? – търпеливо продължава шофьорът.
− На центъра, до супермаркета.
− Ще ви закарам, сядайте.
Сега вече се
поизправям на седалката и се оглеждам въпросително. За къде всъщност е този
автобус? Да питам ли, да не питам ли? Стоя мирно до моя прозорец, а автобусът
продължава по познатия маршрут, но сега вече крайната ни цел е забулена в
неизвестност. Това все още ли е регламентиран градски транспорт или изпускам
нещо? И разбира се, най-важният въпрос: Може ли и мен да ме закара до където
искам или тези от нас, паднали с автобуса в съдбовната дупка, ще трябва да си
слизат по стандартните спирки?
Качват се още
няколко пътника, а разговорът се повтаря – За
къде сте, за центъра, а вие, за еди-къде си, ще ви
закарам, седнете.След първите няколко въпроса повечете пътници приемат за
нормално това, че градски автобус предлага да ги остави където пожелаят.
Единствено аз съм в смут.
Стигаме следващия
квартал и няколко човека си слизат по спирките. Решавам, че съм недочула,
докато не стигаме покрайнините на центъра, където е големия супермаркет. Тогава
шофьорът се обажда отново.
− Жената за
супермаркета – на коя улица да ви оставя?
Женичката се сепва
от прозореца, грабва си чантата и тръгва към вратата:
− Ей там, до
червената врата.
Автобусът пуска
мигач, свива леко встрани и паркира точно пред червената врата.
−Е-е, Бог да те
благослови, момче! Равен нямаш!
Слиза жената и
отключва точно червената врата пред нея. Шофьорът я изчаква да си влезе вкъщи –
тъмна нощ е все пак, а районът е обезлюден по този време, и тогава чак
продължава. Останалите четирима пътници наскачат:
− Аз съм от ляво на
църквата!
− Остави ме пред
аптеката на пряката до сладкарницата!
− Блок 12, вход А
се падам аз!
− Ей тука спри,
това е моята врата!
Автобусът спира
малко след посочения вход и след като жената с патладжаните слиза, полека
оставяме и другите трима. Продължавам само аз. Шофьорът се завърта и ме
поглежда въпросително:
− А вие за къде?
− Кажете къде ви е
най-удобно, все ще ви прибера.
Как да обясня, че
центъра е точно обратната посока на вкъщи?
− Аз съм за
крайните квартали – смутолевям тихичко.
− А! Че така
кажете! Тъкмо сте ми по път! Смяната ми свършва след този курс и прибирам
автобуса вкъщи да го мия утре, че нали е неделя. Ще ви метна където кажете.
И така се прибрах
успешно, дори след като хванах последния автобус, и то в грешната посока. А пък
разправят, че градският ни транспорт не ставал – а къде другаде в Европа ще те
прибере автобус до входната врата, че и ще те изчака да си отключиш? Не добри,
а направо първокласни са си автобусите ни!
Няма коментари:
Публикуване на коментар